lördag 24 juli 2010

Hyfsat morgonpass med trött kropp

Det gick bättre att springa i morse än i onsdags. 8 km i 5:49-tempo, vilket är rätt ok med tanken på tidpunkten (kl 8) men samtidigt kan jag inte sluta grubbla på hur jag ska orka en halvmara i ett liknande tempo. Mitt mål på att ta mig runt leendes har bytts mot att slå min tidigare bästa tid på 2:08. Det blir en snittid på 6 min/km och med strukturerad träning fram till loppet borde det absolut gå. Idag fick jag dock ont i ena sidan av nacken och magen. Det gick över efter en stund men var kännbart. Jag tror dock att det kommer från mitt intensiva plankande på sistone.

Väl hemma stretchade jag ordenligt, plankade 3 ggr (1:20+1:30+1:40) och gjorde 3x20 armhävningar.

Imorrn kväll ska L och jag springa någon typ av intervaller. Jag måste börja få upp farten igen. Nästa helg ska jag planera in ett långpass.

1 kommentar:

  1. Hej Elin!
    Har inte varit inne här på länge men oj vad du kör på nu. Själv har jag problem med benhinnorna så för mig är det lite surt.

    SH fixar du under 6 min per km. Det tror jag!!! Försök bara få ihop ett par långpass upp mot 16-18 km i 6.00-6.10 fart, gärna i terräng också (Täby IP kanske fast det är ett rätt tufft spår).

    Tror inte att du behöver köra intervaller för att få upp fart (inget nyckelpass i alla fall), jag tror på snabbdistans och fartlek istället. Kör du i Täby IP ger backarna ändå lite intervalleffekt. Tror på Zahlkai när han säger att nyckelpassen in för halvmaran är "långpass med fartökning" eller "långa snabbdistans". OK Zahlkai har intervaller i sina träningsprogram men jag har inte förstått varför.

    Glöm inte att stretcha vader, baksidan, framsidan och insidan av låren samt den så kallade "rumpmuskeln".

    Lycka till

    SvaraRadera