torsdag 31 juli 2008

Onsdagens träning - intervaller och styrka!

Igår kväll skulle L och jag springa intervaller. Jag ville gärna styrketräna också så vi gjorde en kombination. Först uppvärmning i 2,42 km (6:14-tempo men det är rätt mycket uppför). Sedan var vi framme vid platsen för intervallerna: en backe på 260 meter. Planen var att göra några styrkeövningar, springa uppför backen 5 gånger, göra samma övningar igen, springa 5 vändor till och sedan avsluta med styrka innan vi joggade hem.

Vi började med styrkan: 15 armhävningar, 15 dips och 30 sneda situps (15 på vardera sidan). Sedan var det dags för backen. Jisses, vad jobbigt! Tiderna på de första fem blev 1:21, 1:25, 1:28, 1:25, 1:20. Man kan ju lätt tro att jag hade mycket krafter kvar för den sista ruschen men det var enbart på vilja, mina ben hade gett för länge sedan.

Sedan styrka igen och på det 5 gånger uppför backen igen:1:28, 1:27, 1:25, 1:27, 1:22. Riktigt riktigt segt i benen!

Den sista styrkan sparade vi till Ls gräsmatta efter 10 minuters nedjogg.

Nu väntar jag bara på passet då benen plötsligt känns lätta. Sedan jag började efter fotproblemen har det inte varit i närheten av känslan jag hade i våras. Men, jag vet av erfarenhet att det brukar vända efter ett tag.

2 kommentarer:

  1. duktigt tränat tycker jag - visst är det kul med crosstraining! (eller vad det heter när man blandar styrka och lite annat)

    SvaraRadera
  2. Vilket superpass! Verkar hur jobbigt som helst. Du kommer bli jättestark och flyga fram :)

    SvaraRadera