söndag 28 oktober 2007

Upp till bevis!

Jag insåg ganska snabbt att det inte dög att bara nicka och hålla med när jag läste Pauline Nordins artikel i Fitness Magazine (se förra blogginlägget), så idag bestämde jag mig för att träna intervaller. Det var rätt länge sedan jag gjorde det så jag visste inte alls vad jag skulle orka. Det blev så här:

  • Uppvärmning jogg 7 min
  • 5x(5 min löpning/1 min gång). Under löpningen höll jag en hastighet på ca 5:10/km, snittpuls 171, maxpuls 189.
  • Nedvarvning stillastående 2:30 tills pulsen var nere på 140.
  • Nedjogg 5:15


  • Jag vet inte vad jag har för maxpuls men när jag körde korta intervaller för ett tag sedan kom jag upp i 192. Skulle det vara max, låg intervallerna idag på 90%. Troligtvis borde jag ha haft längre vila än 1 minut mellan intervallerna. Ska testa det nästa gång och öka på antalet intervaller. Tempot var högt för att vara jag. Känns lite läskigt att jag måste springa ännu fortare och det under hela 50 minuter för att klara nästa års mål på milen.

    Men vadå, det är bara att kliva ur bekvämlighetszonen, eller hur!

    2 kommentarer:

    1. Tack Ricki! Framför allt gillar jag tips 11, "Ha roligt", där det bl a ingår att shoppa träningskläder! :-)

      SvaraRadera
    2. Shoppingtipset är toppen för motivationen, så det får man göra med gott samvete! :-)

      /Puma (som också måste kliva ur bekvämlighetszonen oftare)

      SvaraRadera