söndag 28 oktober 2007

Ta steget ur bekvämlighetszonen!

När jag började styrketräna för 7 veckor sedan klev jag på sätt och vis in i en helt ny värld. Jag läser bloggar skrivna av andra tjejer som tränar, följer diskussioner i olika träningsforum (forum heter nåt annat i plural, tror jag), surfar efter information om träning och läser Fitness Magazine. Fyi, jag är en tidningsnarkoman och skulle, om ekonomin tillät, lätt kunna prenumerera på minst 10 tidningar:

Jag har säkert glömt en massa tidningar men poängen är väl att jag skulle kunna spendera hela lönen på tidningar.

När jag läser Fitness Magazine slår det mig alltid hur mycket tid, planering och disciplin som krävs för att bli riktigt riktigt vältränad, som t ex Linda Fodor-Egelstig. Det är liksom inte så konstigt att jag inte har magrutor efter bara 7 veckors träning (fast vadå, de kanske bara inte syns!). Även om min ambition inte är att ställa upp i en Body Fitness-tävling, något jag inte ens visste fanns när jag öppnade dörren till den nya världen, så är det onekligen inspirerande att läsa om och se bilder på tjejer som satsar på det!

Hursom, när jag var på hälsomässan i helgen köpte jag en bunt gamla nummer av Fitness Magazine. I en av tidningarna hade Pauline Nordin skrivit en artikel med rubriken "Spring för livet", där hon bl a skriver:

Det finns många teorier om vad och hur man ska träna för att få både bättre kondition och lägre fettprocent utan att tära på musklerna. Själv skulle jag vilja bojkotta uttrycket 'fettförbränningszonen' och istället uppmana alla att fokusera på prestation. Genom att verkligen ta i under konditionsträningen rycker du upp kroppen ur sin dvala; du tvingar den att anpassa sig genom att öka förmågan att förse musklerna med syre. Ditt hjärta blir bulldozerstarkt, helt enkelt. Jag vet inte vad du tycker, men om en träningsform känns enkel - är den då verkligen effektiv? Inte enligt min filosofi.

De senaste veckorna har jag grubblat mycket över hur jag ska gå ner i fettvikt. Är långpromenader på morgonen det enda sättet? Och när jag har kört slut på mig i löparspåret har jag nästan ursäktat mig själv för att jag har bränt kolhydrater och inte fett. Därför var det så skönt att läsa artikeln som bekräftade att kort men intensiv träning är det bästa receptet inte bara för att få ökad kondition utan även för att bränna fett!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med. Fram för intensivare träning! Dessutom, vem har tid med promenader som tar flera timmar - varje dag???

    SvaraRadera
  2. Miss Pauline har ofta så mycket smart att säga!! samma med att många tjejer är så hiiiimla rädda för styrketräning och speciellt vad det gäller att ta i! de tar lätta lätta vikter och kör 40 rep, och tror att de då ska få låååånga slimma muskler! många tjejer verkar tro att så fort man lyfter tungt kommer man få stora bulliga muskler och bli stor! ve och fasa! ;) som om de tror att man får en Pauline kropp av att lyfta lite tungt, hmmm!

    SvaraRadera