lördag 27 oktober 2007

Jag och GPS-mottagaren


Nu har jag börjat använda GPS-mottagaren. I torsdags kväll gick jag ut utanför huset och slog på den. Det dröjde någon minut tills den hade satellitkontakt, men sedan gick jag 12 meter på vägen utanför huset innan jag frös och gick in.

Igår kväll tog jag en promenad på drygt 40 minuter. Manicken visade en fart på 15 min/km, trodde jag. Det lät ju inte särskilt snabbt men jag insåg ganska snart att den var inställd på att visa minuter/mile och när jag hade ändrat till min/km verkade tempot mer logiskt, ca 10 min/km.

Idag gick jag upp 7.30 och skulle ta en långpromenad med syfte att mäta upp en rund att ha som referens när jag springer. 8-10 km skulle den vara. Efter drygt 2 km slocknade mottagaren. Batteriet var slut, vilket antiklimax! Men jag hade fortfarande en fungerande pulsklocka och jag insåg hur svårt jag har att få upp pulsen när jag promenerar så länge som det är helt plant. Ska jag promenera på allvar måste jag hitta sträckor med backar, annars har jag svårt att få tillräckligt med resultat.

1 kommentar:

  1. Hallå! Kul att hitta till en ny träningsblogg! Håller med om att det är svårt att få upp pulsen när man promenixar på plan backe... hoppas Paulun sa något vettigt?? :-)

    SvaraRadera