lördag 27 oktober 2007

Omplanering

Ofelia hade en fråga i sin blogg: "Planerar du din träning" med ett antal svarsalternativ där jag valde "Ja, grovplanering 1 gång/månad men detaljplanerar oftare". Ska jag vara ärlig borde jag, om det hade gått, ha svarat "Jag planerar och omplanerar hela tiden". För det är inte många gånger som den plan jag bloggat om har stämt. Några exempel:

*Jag har bestämt mig för att morgonträna. Sedan vaknar 1-åringen klockan 4.30, somnar om och vaknar för dagen klockan 7. Då hinner jag inte morgonträna utan får skjuta på det till senare.

*Jag har bestämt mig för att träna sent på eftermiddagen och planerar därför att äta lunch runt 12.30. Sedan blir klockan 11 och det går ett lunchtåg med några kollegor som jag känner för att umgås med så jag hänger med till matsalen. För att inte behöva äta mellanmål före träningen går jag ner tidigare än planerat.

*Jag har bestämt mig för att springa torsdag kväll. Onsdag eftermiddag frågar några andra kollegor om jag ska spinna med dem på torsdagen. Klart att jag ska! Och det blir ingen löpning.

osv osv



Det senaste exemplet är mitt styrketräningsprogram. När jag började styrketräna för 1,5 månad sedan var planen att prioritera just styrketräning under hösten och köra 3 gånger/vecka. Sedan fick jag för mig att det är bättre att utnyttja ljuset utomhus och bara vara i gymmet 2 gånger i veckan. Jag fick ett nytt helkroppsprogram av PT-Anna men det dröjde inte lång stund förrän jag ändrade mig. Eftersom jag har möjlighet att träna mycket ska jag såklart göra det, varför har jag ändrat mig? Så nu ska vi ses på fredag igen och jag ska få ett program där vi delar upp kroppen i två halvor och kör vardera halva 3 gånger på 2 veckor.

Och vad gäller all omplanering måste det nog få vara så. Jag vill ha en grundplan med styrketräning 3 gånger/vecka och sedan ska det finnas plats för spontana infall, så länge som träningen blir av. Börjar de spontana infallen innebära sofftid eller fika, däremot, är det nog dags att göra något åt dem!

1 kommentar:

  1. Hehe... ja det med planeringen är inte lärr. Eller planeringen är ju enkel, men att få det att fungera i verkligheten är tricket.

    Du frågade hur jag mår. Jag mår bra. Lite trörr efter flera nätters pluggande. Nu måste jag komma i kapp med lite annat som stått på "stand-by". Så jag får prioritera lite just nu. Men snart är jag tillbaka! Ska läsa dina inlägg lite nogrannare då. NU åter till lite annat!

    SvaraRadera