torsdag 31 januari 2008

Smidig som en bussterminal

Igår var det mycket tydligt hur osmidig jag faktiskt är. Jag har aldrig sett Pilates som ett alternativ, tycker att det verkar alldeles för segt och lågintensivt, men eftersom vi hade en DVD hemma så kunde det inte skada att prova. Och jag kunde konstatera några saker:
- Jag kan inte sitta i skräddarställning på ett bekvämt sätt.
- Det knakar i min kropp när jag tänjer den åt olika håll.
- Jag kan inte röra mig och andas rätt samtidigt.
- Pilates går ganska fort när man är ovan.

Först körde jag en introduktion följt av ett nybörjarprogram på 20 minuter. Därefter klickade jag igång 10 minuter "Power Pilates". Och även om det inte var lika tungt som ett pass i gymmet så gjorde ovannämnda skäl att det var rätt besvärligt iallafall. Och det var många övningar för bålen. Gör man de helt korrekt kan ett Pilates-pass vara väldigt nyttigt. För mig som fick koncentrera mig till max på vad jag höll på med, tror jag inte att det gav riktigt lika mycket. Mer än en insikt om hur stel jag är. Jag kanske borde göra nåt åt det.

Idag är det träningsvila. Ska hem efter lunch och VABa och ikväll ska jag träffa min ena bror och gå på teater. Det ska bli kul!

5 kommentarer:

  1. Förra våren gick jag ibland på pilates på morgonen. Första gången tyckte jag att det var otroligt mjäkigt (men skönt sätt att vakna till på). Men vilken träningsvärk jag fick! Massa "nya" muskler som fick sitt! :)

    SvaraRadera
  2. jag har länge tänkt börja på pilates faktiskt (finns ju på sats så varför inte). provade en gång men som evasleva tyckte jag det var så mjäkigt. nu vill jag ge det fler chanser!

    SvaraRadera
  3. Har testat Pilates en gång, och kan instämma med föregående kommentarer om mjäkigheten! Men jag tror man behöver gå/göra ett par gånger för att känna att det "ger" något på riktigt! =)

    SvaraRadera
  4. Har testat Pilates en gång, och kan instämma med föregående kommentarer om mjäkigheten! Men jag tror man behöver gå/göra ett par gånger för att känna att det "ger" något på riktigt! =)

    SvaraRadera
  5. åh. jag skulle vilja prova pilates!

    SvaraRadera