söndag 17 februari 2008

Veckans långpass

Igår kväll var det tjejmiddag och i säng strax före 1. Imorse klockan 9 knackade jag på hemma hos L för veckans långpass. Jag hade ingen föraning om hur det skulle kännas. Trots rätt blygsam vinkonsumtion kände jag mig halvbakis (jag tål inte särskilt mycket nu för tiden) men vi gav oss iväg i ett lugnt tempo, runt 6:30.

Rundan gick runt Rösjön och 90% av tiden var det skogslöpning dvs trippa runt bland rötter och gropar samt upp och ner för backar. En passage lutade dessutom ganska starkt åt sidan och tempot gick raskt ner till 11 min/km. Men vädret var fint, jag var lagom klädd och vi småpratade under hela rundan. Långpassen ska ju gå rätt sakta, enligt Szalkai, så det var ett lyckat pass. Men det börjar kännas som det är dags att öka tempot i fortsättningen.

L ville springa längre så efter 12,5 km skiljdes vi åt och jag fortsatte den sista kilometern hem, sluttid 1 timme 38 minuter.

Nu har minstingens förkylning fått förnyad kraft så det är risk för VAB-vecka igen, vilket kommer att spilla över på träningen. Men, eftersom den gångna veckan var bra stressar det mig inte så mycket. Det får bli som det blir!

Och jag väntar med spänning på Pumas rapport från Vasaloppsspåret!

1 kommentar:

  1. kul med långpass - och att du vill höja tempot. min rapport ligger uppe, men jag önskar jag kunde ha bjudit på 90km rapport istället...

    SvaraRadera