söndag 3 februari 2008

Snöigt långpass

Gränsen för långpass tycker jag går vid ca 60 minuter så enligt definitionen var det ett långpass vi gav oss ut på, L och jag. 65:05 min och 10,18 km.

Vi började med att springa den s k Hästrundan, som när man springer bara den är 5,8 km, men efter 1/3-del fortsatte vi rakt in i skogen. Det hade snöat ända sedan igår kväll så marken var snöig, frusen och geggig. Det dröjde inte länge förrän mina skor var både blöta och leriga. L som är van orienterade behärskar skogslöpning till fullo. Hon behöver inte fundera på var hon ska sätta fötterna, utan de verkar leva ett eget liv där bland rötter och stenar. Själv måste jag se mig för hela tiden och kan inte hålla riktigt samma fart. Det gick i närmare 7:30-tempo i skogen.

När vi kom ut på asfalten igen gick det betydligt fortare men totalsnittet blev ändå måttliga 6:24. Jag kände mig iallafall ganska pigg i benen. L, som sprang 2 mil igår, var rätt tung i benen men hade inga problem att hålla farten. Det säger ju en del om skillnaden mellan oss.

Det blir en del omplanering av nästa vecka. Lillkillens snuva har utvecklats till hosta, som höll oss vakna i natt, så det blir mer VAB nästa vecka, vilket gör att styrketräningen på jobbet förmodligen ryker. Jag hittade dock en lapp med ett gratispass styrketräning på SATS. Jag ska nog utnyttja det någon kväll. Dessutom borde jag ge Pilates en chans till. Idag kände jag mig stelare än nånsin. Det måste jag göra nåt åt!

1 kommentar:

  1. kul med skogslubb. blir lite annat än att springa på asfalt...

    SvaraRadera