söndag 3 februari 2008

H-O-K-I, hoki!

Jag kommer ihåg när vi fick hokifilé på jobbet till lunch första gången och jag gick och trallade VM-låten 1989 resten av dagen. Förra helgen hittade jag portionsförpackningar av hoki och idag åt vi dem till middag.


Vi gjorde foliepaket med en bit fisk, tärnad morot, tomat, fänkål, olja, salt och timjan. Körde i varmluftugn i 180 grader i drygt 15 minuter. Serverade med babyspenat och vita bönor med chili och lime.


Här är två nya upptäckter: färdiga bönblandningar där den ena är just vita bönor med chili och lime och den andra Salsa Mexicana. Vi brukar ofta äta bönor till maten och för mig, som inte har nån fantasi, är det här lite roligare än att bara öppna en burk konserverade bönor.


Igår åt vi den här köttfärspajen till middag. Receptet kommer från "Våra bästa GI-recept". Pajbotten ska göras av sojamjöl och igår testade jag det (förra gången tog jag dinkelmjöl men denna gången ville jag göra enligt receptet). Botten smakade annorlunda men den var rätt god. I övrigt är det köttfärs, såklart, tomater, vitlök, lök, torkade örter m m och en stanning på ägg och grädde. Eftersom vi har en mjölkallergiker i familjen blev det havregrädde, eller vad det heter. Vi hoppade över mozarellan också.


När jag ändå är inne på det där med mat måste jag visa födelsedagspresenten jag fick, lite försenad, av min ena bror med familj. Det är en parmesanostkvarn! Jag fick syn på deras före jul och kläckte ur mig att jag ville ha en likadan och det kom de ihåg. Jag har rivit parmesan på nästan allting i helgen. Det ger verkligen en extra smak åt maten. På fisken idag t ex var det jättegott!

1 kommentar:

  1. Parmesan är verkligen supergott! Vilken bra mat du gjort i helgen.

    SvaraRadera