fredag 29 februari 2008

Intervaller i med- och motvind

Om jag sträcker på mig kan jag se ett skogsparti på andra sidan Ulvsundavägen. Härom dagen såg jag en person komma springande och när jag tittade efter såg jag att det var ett elljusspår. Det var dit jag tog sikte när jag lämnade jobbet för ett lunchpass löpning.


Visst ser jag ut att ha bra fart?

Planen var nån sorts intervallträning som jag efter mycket möda lyckats programmera in i Garmin. Först skulle jag värma upp i en viss fart men redan där blev det för jobbigt. Antingen gick det för fort eller för sakta. Klockan pep nästan oavbrutet och berättade att jag antingen skulle "speed up" eller "slow down" och när jag till slut stirrade så mycket på displayen att jag nästan snubblade, stannade jag och avslutade programmet. Istället programmerade jag in 6x500 meter med 1 min vila emellan. Lite mer rakt på.

Jag lämnade elljusspåret och hamnade på en gång- och cykelbana där jag startade intervallträningen. Det var tungt. Borde kanske ha ätit nåt mer än bara frukost. Dessutom var det motvind. Jag kände mig hopplöst långsam.

Efter tre sträckor vände jag och sprang tillbaks. Jag trodde faktiskt inte att vindens riktning skulle betyda så mycket men plötsligt kände jag mig inte hopplöst långsam längre utan bara ganska långsam.

Efter sex repetitioner joggade jag tillbaks till jobbet.

Passet i sin helhet
Uppvärmning 8:46

6x500
1) 2:23:48 (4:47/km)
2) 2:32:24 (5:04)
3) 2:41:45 (5:23)
4) 2:28:77 (4:58)
5) 2:33:47 (5:07)
6) 2:26:11 (4:52)

Nedjogg 4:43

I slutet av september sprang jag också 6x500 meter men på ett annat ställe vid jobbet. Då sprang jag på 2:17-2:19. Nu är jag över 10 sekunder långsammare. Illa. Jag får göra om detta om ett par veckor och se vartåt det barkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar