torsdag 28 februari 2008

Sammanfattning av 2-splitprogrammet

Om en vecka ska jag byta 2-splitprogram, efter ungefär 7 veckor med det nuvarande. Jag tänkte roa mig med att sammanfatta hur det gått med att jämföra vikter och reps första veckan med passen denna vecka. Det kan bli lite rörigt eftersom jag ofta kör olika vikter och antal reps inom samma övning.

Pass 1 - Ben, triceps, mage
Benpress
Då:110 kg 8x3
Nu:120 kg 8x3

Leg extension (framsida lår)
Då:40 kg 8x3
Nu:45 kg 8x3

Led curl (baksida lår)
Då:30 kg à 8 reps. + 32,5 kg 8x2
Nu:37,5 kg à 8 reps. + 40 kg à 7+6

Tåhävningar på en fot med hantel i ena handen
Då:8 kg 3x20
Nu:10 kg 3x20

Triceps dips med händer och fötter på bänk och vikt i knäet
Då:20 kg 8x3
Nu:30 kg 8x3
Det känns som jag blivit betydligt starkare i mina triceps. Förmodligen beror det på att jag alltid haft ganska svaga armar. Det finns potential, alltså!

Tricepspress
Då:15 kg 8x2 + 6
Nu:17,5 kg 8x3

Plankan
Då:1,25 min+1 min+1,05 min
Nu:1,40 min x 3
Där har jag förbättrat mig avsevärt. Och jag tror att anledning till största delen är mental. När jag insåg att jag faktiskt klarade av att det var kändes skitjobbigt vågade jag sätta timern på allt längre tid.

Crunch på boll och Ihoprullning på boll
Där har jag kört samma antal reps varje gång.

Pass 2 - Rygg, axlar, triceps, mage
Latsdrag, breda händer
Då:30 kg à 8 + 35 kg 8x2
Nu:40 kg à 6 + 37 kg à 6 + 37 kg à 8
Latsdrag har jag tidigare haft svårt för men när jag bytte träningslinne såg jag plötsligt att det hade dykt upp muskler. Då var det genast mycket roligare att göra övningen och beundra mig själv i spegeln! :-)

Repdrag med kabel
Då:20 kg à 8 + 22,5 kg 2x8
Nu:27,5 kg 3x8
Också det en övning jag inte gillat. Men jag har blivit starkare.

Hantellyft åt sidan
Då:4 kg 3x8
Nu:5 kg 2x8 + 6 kg à 8

Preacher curl
Då:6 kg à 8 + 7 kg à 4+4
Nu:7 kg 3x8
Jag höll på väldigt länge med både 6 kg och 7 kg-hantlarna inom samma set. Det kändes skönt när jag äntligen klarade att enbart använda den tyngre.

Biceps i kabel
Då:10 kg á 8 + 12,5 kg 8+6
Nu:15 kg 2x6 + 12,5 kg à 8
Det är väl samma som med triceps, mina armar har alltid varit lite klena. Men det börjar ta sig!

Ländrygg i belly back med vikt i famnen
Då:7 kg 3x10
Nu:10 kg 3x12

Shrugs med rotation och hantlar
Då:10 kg 3x8
Nu:12 kg 3x8
Lite lurig övning det där. Svårt att få kontakt.

Sned mage i belly back med vikt i famnen
Då:5 kg 3x12
Nu:9 kg 3x12

Bensänkningar
Har kört 3x30 hela tiden.

Det är svårt att dra nån slutsats mer än att jag har blivit starkare. Vad som är realistiska resultat vet jag inte. Men, jag trivs bra med att köra tungt och få reps. och jag hoppas att jag kan fortsätta göra det i nästa program också. Eller är det dags att köra lite lättare?

Det som är lite tråkigt är väl att musklerna fortfarande ligger djupt inbäddade nånstans, dvs det syns ingenting. Men, det viktigaste är fortfarande att jag känner mig starkare och att det syns i träningsdagboken.

3 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när man löser problem under träningen. Det händer mig ofta på ensama promenader :)

    Vilka framsteg du har gjort! Vad roligt. Jag är alldeles för dålig på att skriva ner vikter och sånt. Jag orkar inte släpa med block och penna på passet. Men jag borde nog..

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga förbättringar!

    Jag körde också latsdrag idag, framför en spegel, och jag måste säga att den är en övning som är lätt att beundra sig själv i ;)

    SvaraRadera