tisdag 25 december 2007

Lugn jul och färdig plan för 2008

Julen har hittills varit lugn och skön. Yngsta grabben blev sjuk för några dagar sedan så den sedvanliga resan till svärföräldrarna blev tyvärr inställd. Istället åt vi jullunch hos mina föräldrar tillsammans med mina storebröder och delar av deras familjer, följt av en lugn eftermiddag med Kalle Anka hemma, bara vi.

Dagen före Julafton sprang jag en sväng med L. Det hade snöat en del men L upplyste mig om att det skulle bli plusgrader och tö. Och det blev det. Nu är det bara vatten kvar ute.

Idag blev det en promenad med I fram och tillbaks till Statoil. Imorrn ska jag försöka komma ut och springa en sväng. Båda barnen är dock sjuka nu, så risken är väl att jag också är det snart. Men, det gör mig ingenting att det blir mindre träning eftersom jag kört på rätt hårt de senaste månaderna. Å andra sidan hade det varit rätt bra med lite mer rörelse, för att kompensera min överätning av choklad.

Nu har jag iallafall gjort en plan för träningen efter inskolning på dagis i januari, eller lite före. Så här ska veckorna se ut de första månaderna, är det tänkt:

Måndag: Styrka I
Tisdag: Löpning kväll
Onsdag: Styrka II
Torsdag: Löpning kväll
Fredag: Vila
Lördag: Löpning
Söndag: Vila

Styrka I: Bröst, axlar, triceps, mage
Styrka II: Rygg, biceps, ben

Bröst:
Breda armhävningar

Axlar:
Hantellyft åt sidan, först på golvet, senare på balansplatta.
Hantelpress på boll
Bakre deltadrag

Triceps:
Pushdown med stång
Dips mellan två bänkar

Mage:
Plankan med armbågarna på boll
Sidvridning med armbågarna på boll
Cruches på boll med rep

Rygg:
Latsdrag
Knästående enarmsrodd med hantel (knäet på en bänk)

Biceps:
Hammercurl på boll
Bicepscurl med stång

Ben:
Knäböj på balansplatta
Utfall med hantlar
Tåhäv
Omvänd tåhäv

Axlar får tre övningar eftersom det är ett av mina mest eftersatta områden. Tåhäv och omvänd tåhäv var visst bra för löpare, läste jag nånstans.

Jag ska testa hela programmet 3+4/1, när jag är tillbaks på jobbet. Förhoppningsvis är det inte så många där då, när jag ska experimentera. Crunches boll samtidigt som man drar i ett rep ska bli spännande! :-)

Löpningen har jag inte detaljplanerat än. Jag ska varva snabbare distanspass (30-45 min), lite längre och lugnare (60-75 min), backe och intervall. Någon gång ska det väl bli något ännu längre, 90-120 minuter. Dagsformen och vad jag känner för kommer nog att avgöra till största delen.

2 kommentarer:

  1. jag håller också på att förbereda en plan men den är inte riktigt klar än :) Den är i alla fall inte alls så detaljerad som din är. och det är ju jättebra om den är det för det blir ju såååå mycket lättare att följa den då!

    SvaraRadera
  2. Blir kul att läsa din plan! Mitt problem är att jag ändrar mig hela tiden. Planen är redan under omarbetning! .-)

    SvaraRadera