tisdag 11 december 2007

Korta intervaller - mot bättre vetande?

Hade med mig träningskläderna till jobbet och stack ut på ett kort pass före lunch. Uppladdningen var inte den bästa: blåbärsomelett till frukost (kände inte för havregrynsgröt), en Rågkuse-macka med skinka till mellanmål och ett päron, men jag kände för att springa bort lite irritation och gav mig ut på ett pass korta intervaller 20x(20/40) med 5 minuter uppvärmning och nedvarvning.

Visst, korta intervaller kanske inte är det man ska lägga ner tid på under grundträningsperioden men samtidigt var det vad jag kände för just idag och valde att prioritera lust framför förnuft. Å andra sidan har jag ju ingen större plan när det gäller konditionsträningen så jag har ju inget att göra avsteg ifrån heller.

Och det är väl det som rör sig i huvudet mest nu: vad ska jag ha för mål med löpträningen? Milen under 50 minuter har ju varit målet hittills, men är det vad jag vill? Och om det är det, hur lägger jag upp träningen framåt?

2 kommentarer:

  1. Mmm, känner igen det där, man kör det passet man känner mest för just den dagen. Oftast blir det ju bra pass men alltid osäker om det är det mest optimala. Troligtvis borde du köra lite mer distansträning, kanske följa något av Szalkais program för tjejmilen på marathon.se? Men viktigast av allt är trots allt att springa för att det är kul :-)
    Lycja till / M

    SvaraRadera
  2. Ja, jag borde tänka till lite mer kring löpträningen. Ska kolla upp Szalkai-programmen!

    SvaraRadera