tisdag 20 maj 2008

55 minuter intervallträning och nya hälbesvär

Jag blir aldrig så svettig och slut som när jag spelar innebandy. Idag gick det rätt bra också. Jag gjorde ett mål, några fina målpass och gjorde ett hyfsat jobb i försvar. Dessutom vann mitt lag med 20-10 och då brukar allt bli mycket roligare.

Men, min fot krånglar. Fast det är inte hälsenan längre, utan en punkt under hälen. Efter en del googlande har jag hittat mitt problem: "Plantar fasciit".

Fotvalvsplattan är ett ledband som går från hälbenets främre, inre del där där det sammanvävs med ledband vilka fäster i tårna. Då tårna böjs till exempel vid avstamp spänns fotvalvsplattan och det längsgående fotvalvet stabiliseras. Vid kraftiga avstamp, snabba vändningar kan bristningar uppstå.
Symptom
Besvären kommer ofta smygande. Smärta vid frånskjut, vändningar samt tå- respektive hälgång. Morgonstelhet samt smärta vid tryck på senfästet vid hälbenets främre inre del när man böjer upp stortån.


Eftersom jag hade känningar redan igår åkte jag till Gå- och löpkliniken i Uppsala och köpte nya löparskor. Jag förklarade mina problem med hälsenan och nu det nya. Han tittade på mina ballerinaskor och sa "Dem ska du inte ha på dig några längre sträckor om du har fotproblem". Och det låter ju rimligt. Det är ingen vidare stötdämpning i ballerinaskor. Så nu sitter jag på jobbet i löparskor. Snyggt! Nästa projekt är väl då att hitta ett par schyssta och fotriktiga skor att ha på jobbet. De ska passa till kjol också.

Hursom, det gick bra att spela bandy i 45 minuter. Därefter började det ömma. "Slutade du spela när det började göra ont?", frågade C när jag ringde och beklagade mig. Men det gjorde jag ju inte......jag hade ju sånt flyt. :-/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar