måndag 15 september 2008

15 sept -> VAB och nyckfull GPS-klocka

Fick vara hemma från jobbet med lillebror men bjöd över min pappa på lunch så att jag skulle kunna springa en sväng. Det var två veckor sedan jag "sprang" senast och minnet från det passet är allt annat än positivt. Man skulle kunna säga att jag tappade lusten för löpning då. Så tanken idag var att springa vår gamla runda "Hästsvängen", på (trodde jag) knappt 5.8 km, och hålla ett behagligt och trivsamt tempo, typ.

Det var då min GPS-klocka började bete sig. Jag började springa i ett lugnt uppvärmningstempo och klockan visade på ca 6:15-tempo. OK, det var inte så snabbt men absolut inte så långsamt. Nästa kilometer gick på, enligt klockan, 6:06. Jaha. Kilometer 3 innehåller en backe som är lite seg. Det går i och för sig nedför direkt efteråt. 6:36-fart. Öh? Sista 1,5 kilometrarna lyckades jag få upp farten till 5:50 ungefär. Pulsen låg då på 85% av max. Så låg fart och så hög puls. Är jag så dåligt tränad? Sträckan mätte dessutom 5.53 km, vilket är några 100 meter kortare än jag mätt upp förut. Jag måste forska vidare i det där. Satelliter ska väl vara pålitliga?

Hursom, oavsett hur fort det gick eller hur långt det var så var känslan bra. Det kändes roligt att springa igen. Det är bra!

1 kommentar:

  1. Vad jobbigt! Jag velar ju fram och tillbaka om jag ska köpa gps eller fotpod, nu fick fotpoden ett poäng :)

    SvaraRadera