fredag 31 juli 2009

Mål och plan 2009/2010

Under mina promenader har jag börjat forma en plan för hur jag ska träna under hösten och vad mina mål för detta år som föräldraledig ska vara. Löpning kommer jag att börja med igen den 29 september så fram tills dess är det promenader som gäller. SATS-kortet är fruset till början av oktober så tanken att träna styrka hemma i väntan på det.


För några månader sedan kom jag över boken Bålstabilitet billigt på Tradera. Jag har länge känt att det vore roligt att träna just detta och nu känns det som tillfället är det rätta. Att under hösten kombinera promenader och senare löpning med coreträning kanske kan ge en skjuts inför lite mer målinriktad löpträning till våren? Eftersom ett av mina mål för det närmsta året är att bli snabbare på milen och jag hittills inte visat mig vara någon talang direkt, så kan jag behöva all hjälp jag kan få. Kan en starkare bål vara den hjälpen - ja, då satsar jag på det!

Förutom coreträning ska jag ta upp kampen för att klara 100 armhävningar.

På listan över mål det närmsta året står:
> En stor viktnedgång, som jag kommer att redovisa lite mer öppet senare i höst
> 100 armhävningar i sträck
> Snabbare tid på milen (typ < 53 min) - måste specificera tydligare
> Snabbare tid på 5 km (< 25 min) - måste specificera tydligare
> Gå armgång (oklart var)
> Göra chins (oklart hur många)

Min bästa vän som är polis klarade att gå armgång på Polishögskolans hinderbana eftersom hård träning. Jag fick testa och lyckades inte ens hänga kvar en sekund. Det ska det bli ändring på. Var jag ska träna detta vet jag inte än, dock. Kanske kan hitta nån lekplats där det finns nån ställning med armgång....

Att göra chins känns som det ultimata beviset på styrka, så det måste jag också klara. Hur många vet jag inte dock. Nu kan jag inte ens göra 1, men det känns lite fjuttigt att ha det som mål på ett års sikt.

2 kommentarer:

  1. Bra planerat! Jag ska försöka punkta upp mina mål också. Inte lika ambitiös som du tror jag men 5 km under 25 ska jag också fixa. Och så nåt mål rörande armhövningar och plankan. Känner att jag är lite kleeen nu. :-)
    /I

    SvaraRadera
  2. BF är 30 aug. Jag förväntar mig verkligen inte att du ska ha kolla på det! :)

    Låter som bra mål. Jag ser fram emot att börja göra upp planer under mina barnvagnspromenader. Jag är verkligen sugen på att träna och att orka träna!

    SvaraRadera