torsdag 22 januari 2009

Gulaschsoppa


Jag är verkligen ingen talang i köket. Det är de senaste åren jag överhuvudtaget blivit road av matlagning och ambitionen är att laga mer mat från grunden och köpa färdigmat mer sällan. Så länge veckomatsedeln planeras i förväg brukar det fungera bra, men vissa veckor blir det mest sånt som blodpudding och fiskpinnar. Det känns inte så roligt, men barnen äter med god aptit så på det viset är det ju bra.

En av mina favoriter är gulaschsoppa. Det finns inget som är så gott som en het tallrik efter en förmiddag med skidåkning. Inte för att jag brukar åka slalom med det har hänt några gånger iallafall och minst en gång åt vi Gulaschsoppa till lunch.

Vi har köpt hem soppan på burk några gånger och barnen älskar den. Nu har jag även börjat göra den själv och den är lika populär hemlagad. Vilken seger! Den är dessutom otroligt enkel att göra och går hyfsat snabbt.

Den innehåller lök, potatis, buljong, tomatpuré, paprikapulver och vatten. Sedan ska det till någon form av kött. Där har jag testat grytbitar av nöt, tärnad lövbiff och tärnad fläskfilé. Bäst blev det med fläskfilé som inte behöver koka så länge för att bli färdig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar